Belajar Jahit Lace dan Manik | Siti Kektus

Cerita MizzTina

Monday 10 February 2014

Belajar Jahit Lace dan Manik

assalamualaikum. ;)



Belajar Jahit Lace dan Manik



kali ni aku lari dari belajar buat handmade bag/pouch/purse sekejap. berusaha menyiapkan jubah untuk adik kesayangan. jubah ni yang paling simple sebab jubah ni jubah A-shape. tak ada dat kat depan belakang. kire memang paling senang dan mudah. nama pon proses pembelajaran kenalah buat yang paling senang dulu kan.


kang buat yang complicated sangat kang bertukar jadi kain lap pulak akhirnya nanti. pola baju ni kalau diperatikan macam buat blouse aku tu je cuma dipanjangkan lagi labuh baju dan dikembangkan bahagian bawah jubah. tapi kembang bawah baju ni tak lah macam baju princes dalam kartun-kartun tu yang boleh buat pusing-pusing tu tau. hihii






untuk bahagian leher aku jahit tekan je. tu pon kena practice lagi. kasi lebih kemas. dan, di bahagian tangan aku tambahkan lace dan manik !! dah lama teringin nak jahit lace dan manik ni. semua barang (lace dan manik) aku memang dah beli lama dah. tinggal nak jahit tu je tunggu masa yang sesuai.







cara jahit lace dan manik ni aku ikut konsep 'asal sedap mata memandang'. hehehee untuk manik aku guna 2 warna berbeza cream dan kelabu. saiz manik pula kalau tak silap lah 8mm, 6mm, 5mm dan 4mm. masa yang diambil untuk jahit lace dan manik boleh tahan lama jugak lah. yelaa, kena jahit lace dahulu, baru boleh jahit maniknya. sakit pinggang dibuatnya ni haa. tapi, tak pe bila dah siap ianya berbaloi. walaupon hasil tak semenggah mana. hihii :)



# btw, kalau ada sesiapa nak tempah baju kat mak aku (aku ni tolong-tolong je), boleh lah pm aku di email : kakutasu@yahoo.com atau di facebook. nak buat baju melayu lelaki ke, baju kurung moden, baju kurung pahang, blouse ke, jubah ke insyaallah mak aku boleh jahit. lagi-lagi orang-orang negeri johor (Johor Bharu & Pontian). bagi yang tak tau i'm Johorean. hihii :)


thanks for reading. ^^

8 comments:

  1. assalamualaikum siti....wah cantik la...kalau nak tempah berapa harga sepasang baju kurung ek...kalau dekat ni boleh la hantar nanti...pontian kat mana ek...:)

    ReplyDelete
  2. wow...menariknya...knor pernah ambil tempahan jahit manik di central market kl..butik kawan..kerja sambil kerja lain..

    lama tak menjahit manik2 ni..mak2 datin suka ni..

    ReplyDelete
  3. kalau jubah lelaki pasang manik lawa x?

    ReplyDelete
  4. wahhhhh sonoknye boleh jahit sendiri lace & manik kat bj sndri !
    kalo nak bertunang / menikah xyah ssh2 nk upah org jahit.
    wahwahwahwahhhhhhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  5. wah... cantik... cantik... untung adik tu dpt pakai baju kakak buat... hehehe

    ReplyDelete
  6. dik, nak raya nt akak anta baju kt awk eh.. akak book dl ni.. siyes!!!


    pssst, leh la buat baju tunang n kawen sendiri..untungla.... :P

    ReplyDelete
  7. Salam kenal, saya follow sini :). suka blog ni banyak tutorial jahitan, resepi, diy.. cantik hasil jahitan manik kat lace tu :)

    ReplyDelete