Cara Buat Bantal Hantaran Pertunangan Yang Jimat Kos {DIY} | Siti Kektus

Cerita MizzTina

Monday 24 February 2014

Cara Buat Bantal Hantaran Pertunangan Yang Jimat Kos {DIY}

assalamualaikum. ;)



Cara Buat Bantal Hantaran Pertunangan Yang Jimat Kos {DIY}



ini kesinambungan entri Bunga Kertas Tisu sebagai Hiasan Hantaran Pertunangan. untuk bantal hantaran tu aku buat sendiri je. DIY gituu. bantal hantaran ni yang diletakkan atas dulang tinggi. ada orang menggunakan polistrin. ada orang pula tak guna dulang tinggi, tapi guna polistrin sepenuhnya macam dalam TUTORIAL HANTARAN TANPA DULANG TINGGI ini dari blog Me,Him&  Life







aku ni sedaya upaya cuba untuk menjimatkan kos untuk buat hantaran ni walaupun ini hantaran bukan aku yang punya. hehee so google punya google jumpalah satu tutorial Cara Buat Bantal Hantaran Pertunangan yang Jimat kos {DIY} dari blog Cikchelsea&co. bila dikira betul-betul, agak menjimatkan juga (err, tapi tolak kos upah & tenaga lah kot. hehee)tengok barang-barang yang diperlukan pon tak susah mana nak cari.




BARANG-BARANG :

papan kek (12"x12")
span nipis
kain
hot glue gun
soletep kertas
aksesori pilihan (renda/manik/etc)




boleh tengok entri blog Cikchelsea&co untuk tutorial penuh. :)



1. Span nipis tu aku beli 2m. harganya dalam RM10. span tu aku ni potong 14"x14" (sebab papan kek saiz 12"x12"). 2m tu pon banyak lebihnya lagi sebab aku buat 9 hantaran. gamkan bucu span macam dalam gambar pertama. cara ni untuk dapat kesan yang lebih kemas. 
2. Gamkan pula sekeliling papan kek dan lekatkan span. btw, papan kek 12"x12" tu harganya RM1.10 sekeping. waktu gam ni pon kene cermat sebab tengok bucu kat span yang dah aku gam tu, tak macam bucu sangat. hodoh sikit. itu sebab nak cepat punya pasal lah. hehehee 
3. Bila dah siap gamkan span, gamkan pula dengan kain pada papan kek tadi. aku tak ingat lah beli kain jenis apa, yg penting 1m dalam RM3. Beli kat Jakel masa ada sale.
4. Bila kain pon dah siap gam, aku soletepkan belakang papan tu dengan menggunakan soletep kertas. nak bagi nampak kemas. sebab aku buat comot masa mula-mula tu. hehee




9 bantal hantaran. gigih buat satu persatu. hehee
alhamdulillah. :)




tapi kan, bila dah siap semua bantal hantaran ni, tak ada effect kembung lah pula.nak buat lagu mana ni ? tak pe lah. redha je lah. hihii bila dah selesai majlis pertunangan tu, barulah terjumpa tutorial nak bagi effect kembung. caranya, cuma masukkan sedikit kapas/fiber polystertu nak bagi effect gelembung sikit. adooii, kenapalah tak terfikir sebelom ni kan. hmmm. tak pe. tak pe. lain kali kang aku tambah kapas/fiber polyster tuu untuk kasi lagi cunn. hehee



Selamat ber-DIY !!

thanks for reading. ^^

14 comments:

  1. Rajin dn sgt kreatif. Bangganya akak..

    ReplyDelete
  2. lagi jimat...nengok cam boleh la kalau nak try n rajin...kretipppp

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.. rajin dan kreatif sangat ~~~

    ReplyDelete
  4. hihi..hsl tu yg buat puas hati =)

    ReplyDelete
  5. wah simple je & mudah sebenrnyer, nak dgn x nak aje kan !

    ReplyDelete
  6. dh nk bertunang iye siti kektus............

    eh maaf klu slh tembak !!!

    ReplyDelete
  7. assalam, salam ziarah dari Bunda...

    ReplyDelete
  8. kena rajin ni baru dpt jimat kos... tak yah balut ngan kain lain dah ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya guna 1 kain je. lepas dah gamkan span, terus gamkan kain ikut tema yg dikehendaki. hehee

      Delete
  9. wah.. jimat betol.. bole save dah entry ni.. untuk kegunaan akan datang :)

    ReplyDelete
  10. salam kenal..tq sudi singgah blog sy yg xseberapa :)

    ReplyDelete
  11. goods info... boleh belajar dri sini ni..

    ReplyDelete
  12. kreatif.. lagi jimat buat sendiri kan :)

    ReplyDelete