RESEPI : PUDING ROTI | Siti Kektus

Cerita MizzTina

Friday, 25 January 2013

RESEPI : PUDING ROTI

assalamualaikum. ;)


puding roti ! nyum nyum nyum. haha


tak meriah sebab kismis lupa nak beli. huhuu



walaupun rupa puding roti ku tak lah semegah puding roti kak izah, tapi rasanya jangan dibuat main naa. sedap banget ! puding roti ini tetap membuatkan ku bertambah berkali-kali. ini memang dasar teringin sangat. kihkih first time makan masa dinner kat Lotus Desaru Beach Resort bulan lepas. sekali makan terus jatuh cinta. 


sebenarnya agak muak puding roti ni. tapi disebabkan aku tengah teruja dengan kesedapan puding roti ni, apedehal. nak makan dua, tiga, empat kali pon tetap bersemangat. haha aku dah buat puding roti ni 2 kali. dua2 tu tak sempat tunggu besok dah habis. bukan apa, lagipon banyak mulut yang tolong makankan sekali. itulah guna adik-beradik ramai. hehee 





mari aku share sikit resepi Puding roti ni. resepi asal from Izah Muffin. ;)


BAHAN-BAHAN :

8 keping roti
*500ml susu segar (ganti susu cair sebab susu segar dah habis)
*4 sudu besar gula halus
*2 sudu besar butter-cairkan (ganti marjerin sebab tak ada butter)
*2 biji telur
*1 sudu teh esen vanilla
*1 sudu besar tepung jagung
*1 sudu keceil serbuk kayu manis (tak letak sebab tak suka)
2 sudu besar kismis (tak letak sebab tak ada dalam stok)

Sos Kastard
1 tin susu cair
2 sudu besar tepung kastard


CARA-CARANYA :

1. sapukan sedikit butter di dalam loyang.
2. koyakkan roti dan susun di dalam loyang.
3. campurkan adunan bertanda * dan gaul rata.
4. tuangkan adunan tadi keatas roti.
5. biarkan sebentar selama 20-30 minit agar roti terendam sepenuhnya.
6. taburkan kismis di atas adunan.
7. bakar pada suhu 180C selama 30minit atau sehingga masak.


untuk sos kastard :
1. campurkan semua bahan ke dalam periuk dan kacau sehingga pekat.
2. sedia di tuang ke atas puding roti.


mudah dan senang ! bahan-bahan pon senang nak cari. tea dno dan kak tina pon dah pernah buat juga puding roti ni. selamat mencuba pada yang terasa nak mencuba ! 


# akhirnya muncul juga CPUV untuk bulan januari ni. hihii thank you nuffnang. :)

thanks for reading. ^^

19 comments:

  1. wah sedapnya.
    makan sijuk2 ni..tp ciksu demam..huhu

    salam maulidul rasul :D

    ReplyDelete
  2. lol. u dah update dulu pasal ni. hehe. lambat lerr saya ni. nampak yummy.

    ReplyDelete
  3. dah lame tak buat puding rot ni.. mmg sedap!

    ReplyDelete
  4. pandai adik masak..adibah cuma pandai goreng telur aje..punyalah bangga dia..kalau dia pandai buat puding roti tu..lglah agaknya..

    pinggan pun dah menarik..:)

    ReplyDelete
  5. kami xbape gemar puding roti ni bengkang pon hoho

    ReplyDelete
  6. wah wah..tahniah siti kaktus sbb berjaya buat puding roti tu.. mcm lazat je tengok.. kalau 2 hari boleh habis dek adik beradik ramai, mesti sedap ni.... tapi saya tak minat puding...=)

    ReplyDelete
  7. sedap....sng jerk erk buat dia.. xpernah buat sendiri pun

    ReplyDelete
  8. Waaaa seapnyer puding roti..

    ReplyDelete
  9. nak try buat gak la..nampak sedap je... :)

    ReplyDelete
  10. Salam kenal..akak singgah follow sambil isi tabung..i like puding too.

    ReplyDelete
  11. kite tak pernah buat . tp kalau kite mengidam kite suruh makcu ataupun mak yang buatkannnn . hihi . makcu org first yg kenalkan kite pada puding roti . hihi

    ReplyDelete
  12. puding roti sangat sedappppppp. nikmat nye bile makan tu haaa..

    ReplyDelete
  13. apsal akak xbuh sos tu??

    ReplyDelete
  14. tak pernah buat.. tapi suka makan orang lain buat :P

    ReplyDelete
  15. hee...tahu makan je...nak buat mmg tak la...heee~

    ReplyDelete
  16. terima kasih share resepi ni... boleh jaa wat panduan bila nak buat nanti. mintak izin bookmarks ya.

    ReplyDelete