Cara Buat Dompet/Purse Zip Berlining { TUTORIAL } | Siti Kektus

Cerita MizzTina

Friday 9 January 2015

Cara Buat Dompet/Purse Zip Berlining { TUTORIAL }

assalamualaikum. ;)



Cara buat dompet/purse zip berlining
{TUTORIAL}




merujuk pada entri DOMPET/PURSE ZIP BERLINING (entri dah berzaman. hihii ), aku ada cakap nak kongsikan sedikit tutorial untuk cara buat dompet/purse zip berlining ni. so, disini aku kongsikan sedikit tutorial bagi yang berminat yang mencuba. tutorial ni berdasarkan pemahaman aku. kalau tak berapa jelas, boleh tanya. tak ada masalah. yelaa, setiap orang kan lain-lain pemahamannya. hihii :)





BAHAN-BAHAN :
* 1" = 1 Inchi

KAIN BAHAGIAN LUAR ( 2 helai) : 5" x 4"
KAIN BAHAGIAN DALAM (LINING) (2 helai): 5" x 4"
PENGERAS KAIN-WARNA PUTIH (INTERFACING) (2 helai) : 4.5" x 3.5"
KAIN UNTUK POCKET : 4" x 3"
KAIN UNTUK PEMEGANG : ikut panjang mana korang nak
ZIP : 6" (guna 7" atau 8" pon boleh. sebab nanti akan dipotong)



sediakan semua bahan-bahan diatas terlebih dahulu. kemudian, lekatkan kain pengeras pada kain bahagian luar dengan menggunakan sterika. jangan salah sterika pula, kang ada yang melekat pengeras tu kat sterika bukannya pada kain (rujuk gambar seterusnya). dah selesai di-sterika, ketepikan.



sila perhatikan gambar di atas sebaiknya. 1 bahagian berkilat, 1 bahagian tak berkilat. lekatkan bahagian yang berkilat pada kain bahagian luar.




ambil kain bahagian lining dan cantumkan kain pocket padanya. jahit keliling kain petak tersebut. dah selesai, ketepikan. (lupa nak letak gambar pocket yang dah dijahit. boleh rujuk gambar-gambar dibawah).





masa untuk cantumkan kain bahagian luar, kain lining dan zip dan pastikan susunannya betul. kain bahagian lining dibawah sekali, zip (kepala zip dihadapkan ke atas) dan kain bahagian luar di atas atas sekali. pastikan kain lining dan kain bahagian luar menghadap antara satu sama lain. 




untuk memudahkan proses menjahit bahagian zip, gunakan tapak jahit zip. tapak jahit zip ni ada 1 je kakiknya.



kemudian jahitkan pula bahagian sebelahnya. apabila ditelentangkan kain tersebut, ghopenye macam gambar diatas ini.



kemudian, jahitkan pula pemegang untuk dompet/purse tersebut. nak senang, aku gunakan screwdriver untuk terbalikkan kain tersebut. heheee pastikan pemegang tu dijahit ke-dalam  (macam dalam gambar) bukan ke-luar.



masa untuk cantumkan kesemua fabrik tersebut. jahit sekeliling kain tersebut dan biarkan terbuka di bahagian HUJUNG kain lining. ini adalah untuk men-terbalik-kan dompet tersebut.




untuk menjahit bahagian zip, pastikan gigi zip menghadap bahagian lining. ini untuk mendapatkan kemasan yang lebih sewaktu diterbalikkan. boleh rujuk entri the trouble with zip. pastikan juga, zip dibuka separuh dibahagian tengah.



beginilah rupa bahagian lining yang tidak dijahit untuk memudahkan proses men-terbalik-kan dompet/purse. heheee jangan lupa potongkan lebihan zip pada kiri dan kanan purse.





next step. tarik perlahan-lahan bahagian luar dompet/purse melalui bahagian lining yang tidak berjahit tadi. hasilnya akan seperti gambar diatas.



akhir sekali, jahitkan bahagian yang terbuka tadi.


finally, it's done !


selamat mencuba pada yang nak mencuba !



sumber :



thanks for reading. ^^

6 comments:

  1. cermatnya menjahit..kalau ecah dah senget benget...huhu...
    jahit yg senang2 boleh la...nak tekun mcm tu takut x jadi dompet...jadi lain...hahahha...

    ReplyDelete
  2. dik, akak ni klu ada mesin jahit, mmg dh lama buat mcm².. huhuhu..

    ReplyDelete
  3. tu dia senangnya hidup kalau pandai menjahit... mana2 baju yg takleh pakai lagi boleh buat alas meja lah dompet duit lah... bestnya...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum. lawanya. impress kitaaaa :)

    ReplyDelete