bulan ramadhan bulan yang ke berapa ek~ | Siti Kektus

Cerita MizzTina

Monday, 22 August 2011

bulan ramadhan bulan yang ke berapa ek~

assalamualaikum. ;)
selamat berpuasa pada yang berpuasa! hehe


bulan ramadhan bulan ke berapa dalam tahun islam? tahu tak? ke tak tahu? ke tak ingat sebenarnya? tak pe. tak pe. jawab je dalam hati. kalau korang jerit pon, bukan aku dengar. hehe


bagi yang tahu, alhamdulillah. daya ingatan korang sangat lah bagus. bagi yang tak tahu, jangan risau sangat, kalendar kan ada. tengok je lah kat situ. pastu kire lah sendiri.


setelah segala kudrat di kerahkan untuk mengira, tak kan tengok je kan? hafal lah sekali. bukan susah pon. nanti kalau anak cucu tanya, dah boleh jawab sambil angkat2 kening ala2 ziana zain. ;)


bagi yang malas tengok kalendar tu, tak pe. ada lagi penyelesaian yang lain. cara yang ni memang aku selalu guna. simple sangat. ops, kantoi sudah aku pon tak hafal jugak. hukhuk


cara nya, kite nyanyi lagu nasyid! siyes. dari lagu nasyid tu lah aku tau bulan2 islam ni. alaa, kumpulan nasyid lelaki tu yang nyanyi pasal bulan2 islam. tak ingat pulak nama kumpulan dia.


dulu masa kecik2, tb selalu tayangkan video klip dia. video dia macam dekat angkasaraya kot. kalau aku tak silap lah. femes giler kot video tu. lagu dia seronok lah jugak sampai aku yang budak kecik masa tu pon boleh hafal.


see. banyak je cara kite nak hafal. antara nak dengan tak nak je. ^^


seeloknya, kite hafal lah bulan2 islam ni kan. bulan masehi kite boleh hafal bagai nak rak, tak kan bulan islam tak boleh kan. ni pon sebagai peringatan untuk diri sendiri jugak. ;)


sekian.


p/s : nama2 rasul pon sama. kalau tak nyanyi lagu raihan tu, tak kan terhafal aku. -_-'

32 comments:

  1. tidak semua benda kita boleh ingat...tapi susah juga kalau asyik lupa...kena iktihar untuk tidak lupa sesuatu perkara

    ReplyDelete
  2. kena nyanyi br hafal.. dush..dush..

    ReplyDelete
  3. dah teruja nak raya ke siti hehhh bulan keberkatan dan bulan mulia

    ReplyDelete
  4. lagu raihan la yg pling best..hee

    ReplyDelete
  5. lagu2 dari kumpulan raihan, bukan setakat anak2, sekali dengan mak dorang ni pun suke..

    ReplyDelete
  6. wahahahha,

    aku hafal doa-doa umum pun dari lau budak2 jugak.


    kalau tak, entahlah.

    ReplyDelete
  7. adoih..tercucuk akak dek durimu..terasa seyhh psl akak pon x hafal ramadhan bulan ke berapa..

    ReplyDelete
  8. betul kena belajar yg asas dalam islam ni :)
    nak nak yang ada anak kecik..aihh smua nak di tanya huhu..

    ReplyDelete
  9. lagu2 raihan byk mmbantu kan :)

    lagu niat puasa pun cepat ingt sbb dgr nasyid dr raihan :)

    ReplyDelete
  10. @Kancil 8349

    kite pon tak ingat sangat. kena nyanyi dulu. hukhuk

    ReplyDelete
  11. bdk2 skrg ingat kalendar cina je..tahun babi la,ayam la,merepek.

    ReplyDelete
  12. @mizzkechique

    hehe. naseb baik hafal kak. kalau tak hafal, lagi lah. ;)

    ReplyDelete
  13. @Bro ahmad

    aah. teruja terlebih ni. mana tau? haha :p

    ReplyDelete
  14. @Luqeem™

    kan? senang nak hafal pon iye. ;)

    ReplyDelete
  15. @aizamia3

    hehe. nasyid bagi kesan yg mendalam kan kak. hehe :p

    ReplyDelete
  16. @muhamad hanif

    naseb baik budak2 ada nyanyi. hehe :p

    ReplyDelete
  17. @Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

    aish. kite tak perli sape pon kak. ni lebih pada diri sendiri. kite pon bukan hafal sgt. hukhuk

    ReplyDelete
  18. @PinKy MoMMa

    betul kak. persiapan tuk jadi emak kelak. hehe ;p

    ReplyDelete
  19. alamak .. tadi cuba nyanyi lagu nasyid tuh .. dulu hafal .. tp td nyanyi dah tak pass dah ..waaa ..

    ReplyDelete
  20. @SoLy SoLicious

    lagu2 raihan yg sulu2 mmg best/ ;)

    ReplyDelete
  21. lagu2 mcmnie mmg membantu kite..tinggal lagi peranan kite untuk ambil tahu semua nie :)

    ReplyDelete
  22. betul2
    nasib baik ade lagu raihan
    terhafal jugak la nama nabi2
    hehe

    ReplyDelete
  23. selmt beraya t. siti kektus

    ReplyDelete
  24. betul toh siti..tak ingt nyanyi..heee..akk pon kalo tak ingt akk nyanyi..kalo tak reti jugak tak tau nak cakap lah..weee

    ReplyDelete
  25. senang jer nak hafal.. nanyi lagu raihan tu... bulan2 islam... masa sekolah dulu camtu la...

    selamat hari raya siti...

    ReplyDelete
  26. next week dah raya. ehehhehehe

    ReplyDelete
  27. taktik bagos hafal sambil nyanyi .. alaa, bnuak org kalo bab lagu tuh xyah hafal pon kan , tinggal nyanyi dan dengar banyak kali konpem ingat ,,,huhuuuu

    ReplyDelete
  28. hehehehe.. lagu tu dari kecik sampai besar la ni ingat jugak.. hee..

    ReplyDelete
  29. lagu tu memang senang nak ingat :)

    ReplyDelete