berapa banyak kalori yang di perlukan badan dalam sehari~ | Siti Kektus

Cerita MizzTina

Friday, 7 October 2011

berapa banyak kalori yang di perlukan badan dalam sehari~

assalamualaikum. ;)


pernahkan kita terfikir berapa banyakkah kalori yang di perlukan oleh tubuh badan dalam kehidupan seharian? sepatotnya kita mesti mengambil tahu tentang kalori yang di perlukan tubuh. ini untuk mengelakkan kita terlebih kalori dan boleh menimbulkan pelbagai penyakit yo.


jumlah kalori yang diperlukan tubuh dipengaruhi beberapa faktor seperti jantina, umur, berat dan tahap aktiviti yang di lakukan. so, orang lelaki dan perempuan komfem2 lah tak sama jumlah kalori yang di ambil.


okeh. jom kita kira berapa banyak sebenarnya kalori yang di perlukan tubuh badan. 


DCR ( daily calorie requirement ) = BMR** x tahap keaktifan diri*** 


**BMR ( basal metabolic rate )
lelaki : BMR = 66 + (13.7 x berat dlm kg) + (5 x tinggi dlm cm) - (6.8 x umur dlm tahun)

perempuan : BMR =  655 + (9.6 x berat dlm kg) + (1.8 x tinggi dlm cm) - (4.7 x umur dlm tahun)


***tahap keaktifan diri 

tidak aktif = BMR x 1.2 (sedikit atau tiada senaman, contoh : desk job) 

kurang aktif = BMR x 1.375 (senaman ringan/bersukan 1-3 hari/minggu) 

sederhana aktif = BMR x 1.55 (senaman sederhana/bersukan 1-3 hari/minggu) 

sangat aktif = BMR x 1.725 (senaman berat/bersukan 1-3 hari/minggu) 

ekstra aktif = BMR x 1.9 (senaman berat setiap hari/bersukan & melakukan kerja fizikal atau 2xsehari latihan)


CONTOH : siti kektus berumur 21 tahun, tinggi 164cm, berat 60kg


BMR : 655 + 9.6 ( 60kg ) +1.8 ( 164cm ) - 4.7 ( 21tahun ) = 1, 427.5 kalori/hari


DCR : 1, 427.5 x 1.375 = 1,962.8 kalori/hari 


maka, kalori yang di perlukan oleh siti kektus ialah 1, 962.8 sahaja. itu kalau terajin buat exercise lah. kalau tak buat pape, kurang dari itu lah.


faham tak? kalau tak berapa nak faham, boleh rujuk SINI ye.  apa2 kesilapan translation harap di maafkan ye. saya budak tak reti bi. ;) 


sekian.


p/s : percaya tak berat aku 60kg? tolonglah percaya aku gemok. :(


9 comments:

  1. nice info...perh.terus nak calculate okeh

    ReplyDelete
  2. teheee..nice la SK... nak kire jugak..heee

    ReplyDelete
  3. ko gumuk? minta sikit lemak2 kamu tu..hihihi

    ReplyDelete
  4. kejap2..

    ila pun nak kira neh...ehheheh

    ReplyDelete
  5. rajinnye ko kire.. ko dah chubby girl.. rajin2 la siket exrcise tu.. hehe

    ReplyDelete
  6. 60 ke ni???
    mls nk ckp yg kite geng..
    he5

    ReplyDelete
  7. tlg kirakan akak punye, mls nk kira² ni.. hahaha

    apsal brt akak 39kg je?? tinggi 150cm.. hahaha, mcm cacat kan..

    ReplyDelete