biar buta mata, jangan buta hati~ | Siti Kektus

Cerita MizzTina

Thursday, 1 December 2011

biar buta mata, jangan buta hati~

assalamualaikum. :)


bila seseorang matanya buta, dia hanya tak mampu untuk melihat keindahan, kemakmuran dan keharmonian ciptaan-NYA lagi. dia masih ada hati yang suci untuk membantu menjalani kehidupan. hati yang baik mampu mencelikkan si buta. ( tak lah hiperbola sangat kan? )

google
tapi, apabila hati yang menjadi buta?


pheeeww! macam-macam perkara boleh terjadi dik non. kadang-kadang perkara tu tak tercapai dek akal ni ha. mesti korang dah terfikir bukan apa si buta hati ni mampu lakukan? good. antara kes yang jelas kelihatan dalam kehidupan masyarakat hari ini :


*penderaan kanak-kanak

*pembuangan bayi

*rogol dan bunuh secara kejam


see. bila hati dan akal dah tak mampu nak membezakan baik buruk sesuatu perkara, inilah antara yang berlaku. biarlah buta mata, tapi hati masih celik. tak perlu lah mempunyai mata yang galak dan belolok ( orang jawa cakap ), tapi tidak mampu melihat perkara yang elok. korek saja lah mata tu biar buta terus.


meh sini, tengok sikit video ni.



mungkin ada yang dah menonton video tentang si kucing oscar ini yang di lahirkan tanpa kedua belah mata sejak kecil. walaupun buta, si oscar tetap mampu bermain seperti kucing lincah lain. hebat kan? oscar sangat cutee meh! :)


sekian.


thanks for reading. ^^

13 comments:

  1. kalo dah BUTA HATI,mmg hape pon x kira dah =.='





    luv,
    cik ana

    ReplyDelete
  2. alia sayang sgt kat kucing . Tak tertahan dah tengok kucing tu T___T

    ReplyDelete
  3. pasal meow upenye...isk3..kalo tau ca xmo baca..sebab ca nga sedih...sob3..*nangis*

    ReplyDelete
  4. Aku xleh tgk video nih skrg satg kantoi bca blog time kuliah.. Keh3 ;p

    ReplyDelete
  5. jangan buta kan hati kita ni.. kena jaga amanah yang telah iberi oleh allah kepada kita tu kn :)

    ReplyDelete
  6. biaq buta mata..asal hati tidak

    ReplyDelete
  7. btol tu.smlm akk tgk berita yg bapak masukkan anak dlm mesin basuh tu.bodoh gile.

    ReplyDelete
  8. better xde hati dr buta hati..

    ReplyDelete
  9. ooo..baru tau pasal oscar ni.

    mmg bhaya kalau dah buta hati.

    ReplyDelete
  10. bila buta hati. semua anggota akan mati~~

    ReplyDelete
  11. buta warna pun susah jugak


    Errr.

    ReplyDelete
  12. biar buta mata..jgn buta hati..bile dah buta hati toh yg susah..

    ReplyDelete