tiwul | Siti Kektus

Cerita MizzTina

Thursday, 22 December 2011

tiwul

assalamualaikum. ;)


apa tu tiwul? pernah dengar tak?


tiwul tu sejenis makanan bagi masyarakat jawa zaman dulu2. kat indonesia pon popular jugak. si bro jawa yang sorang tu tak tahulah pernah makan ke tak tiwul ni. tapi, kalau si jue gebu, komfem2 dia tak pernah makan, sebab dia bukan jawa. err, rasanya lah dia tak pernah makan. hehe.




tiwul diperbuat daripada ubi kayu ataupun orang indonesia kata ketela pohon. mula2 ubi kayu dibersihkan dan dipotong kecil2. lepas tu, ia direndam dalam air bersih semalaman. setelah dibuang airnya, ia dijemur sehingga kering. selepas itu, bolehlah ditumbuk hingga menjadi serbuk tepung.


bila dah jadi tepung, boleh lah dimasak. cara nak masaknya, renjiskan air masin keatas tepung dan dibiarkan semalaman. esoknya, bolehlah dikukus dan sedia untuk dimakan ! biasanya orang makan tiwul ni cecah dengan kelapa.


tapi, itu proses orang dulu2 lah. emak kata, bau dia pon boleh tahan lah. bau tak sedap ok. hari tu emak aku ada buat tiwul ni sebab ada ubi kayu lebih. sesaja lah nak merasa tiwul ni macam mana kan.


emak tak buat pon cara leceh macam kat atas tu. ubi kayu yang dah dibersihkan tu emak cuma kisar dan keringkan. lepas tu, bolehlah dikukus. bau dia pon ok. tak busuk pon macam dulu2 punya. tekak ni boleh je terima. rasanya lebih kurang macam apam kukus. tapi, itu ikut tekak aku lah. hehehe

google : lebih kurang macam ni lah
bila dah digaul dengan kelapa.


aha ! mana lah tahu ada akak2 atau mak2 orang yang pernah makan tiwul ni, meh lah share ye. mana lah tahu ada pelbagai perasa ke kan. ;)


sekian.


thanks for reading. ^^

41 comments:

  1. tiwul?? macam tak pernah dengar..
    tapi rupa macam pernah tengok. errrr...

    ReplyDelete
  2. huwaaaaa
    owg jawoo ye
    hehehe
    baru pestime taw ni
    selalu taw ubi kayu rebus cicah kelapa atau smbal ikan blis je
    hehehe

    ReplyDelete
  3. owhh TIWUL ea name die??
    makanan jawa... cik ana banjar =P





    luv,
    cik ana

    ReplyDelete
  4. sedap ea? xpenah tau n tak penah rasa..hehe

    awk dok johor ea siti?

    ReplyDelete
  5. tiwul? hihihi ....pena mkn jewer2 tak ?

    ReplyDelete
  6. tu dia! nama pun da jawa, tiwul..1st time dgr..
    mknn tradisional ni mmg pelik2..
    klo ade peluang nk rasa jgk..

    ReplyDelete
  7. 1st time dengar tiwul ni.. tgk gambar mcm menarik. xde jual kat kedai kan?

    ReplyDelete
  8. akak jawa pure..tp xpernah makan.. hahahaha

    ReplyDelete
  9. Mcm sdap je weh. Tp tu la cam ko ckp bau tu x bole thn. Aku lg prefer cr mak ko msk. Bunyi lg sdap hahaha

    Psst: jue gebu tu aku ke atau aku yg prasantan?hahaha

    ReplyDelete
  10. mak aku orang jawa pe...jadi aku pernah la makan. rasa ok je la. tak de la jadi feveret food kan.

    ReplyDelete
  11. pestime dengar tiwul...

    ReplyDelete
  12. hee..sy pun tak pernah dengar nama tiwul ni..first time kot..:D

    ReplyDelete
  13. ni pertama kali tahu hehe tp namanya tiwul :D

    ReplyDelete
  14. xpernah mkn laa..hee

    1st time dengar..

    ReplyDelete
  15. x pnh rasa tp cm pnh nmpk je..hm,menarik r.blkg rmh sewa abg ni ada pokok ubi.nti abg cuba gali ada ubi ke x.bole cuba tiwul.

    ReplyDelete
  16. macam susah je nak buat. huhuhu.

    btw saya orang jawa tapi mak saya tak pernah buat pulak. hihi

    ReplyDelete
  17. sedapnyaaa..kalau bagi saya kofem dah habisss....tiwul ni..=)

    ReplyDelete
  18. bestnyaaa terliur plak tgk...

    ReplyDelete
  19. owh..kue nie..ta pernah dengar..makan jauh sekali..weee

    ReplyDelete
  20. pernah dengar tapi tak pernah makan.>:)

    ReplyDelete
  21. tengok pun dah nampak sedap!! masakan jawa semua sedap2..

    ReplyDelete
  22. tiwul x prnh dgr...plik2... towel slalu dgr.. = =" (mse nk pronounce mcm seakan jer)

    ReplyDelete
  23. sedap tiwul ni..siti kek buat tentu lagi sedap ^_^ heee

    ReplyDelete
  24. tak penah dgr, mcm sedap je.

    ReplyDelete
  25. tiwul?tak pernah dengar tapi macam sedap jerk!
    ada jual kat mane eh? huhu..

    ReplyDelete
  26. tak pernah makan pun.. tp sedap nampak^^

    ReplyDelete
  27. meanrik jer. rase nak try la! kat kedai pun xde jual..free2 jmput singgah blog. SIGNAL KANAN? SIGNAL KIRI?

    ReplyDelete
  28. tiwul???? serius. memang tak tahu~ sedap ea?

    ReplyDelete
  29. akak yg jawa pun tak penah lagi makan kuih ni dik....

    ReplyDelete
  30. sedap tak?first time dengar...

    ReplyDelete
  31. err baru tau ade makanan ni . hehee

    ReplyDelete
  32. apa ke pelik benor namanya siti? huhu

    ReplyDelete
  33. menarik !! xpernah dgr tp mcm sedap!

    ReplyDelete
  34. aaii....nampak sedak je nii...buat ke twisties 1???
    haha

    ReplyDelete
  35. tak pernah makan, sedap eh??..kalau ubi kayu di parut masak dengan gula merah kemudian di kukus tu pernahlah..

    ReplyDelete
  36. makanan yg pelik2 ni selalunyer sedap :)

    ReplyDelete
  37. akak yang org jawa pun tak pernah makan

    ReplyDelete
  38. Skali tgk nmpak mcm putu buluh pn ade.. Tp ni 1st time la aku dgar perkataan tiwul ni.. Ingatkan ape bnda.. Hahaha

    ReplyDelete