cara membuat telur ( itik ) masin~ | Siti Kektus

Cerita MizzTina

Friday 9 September 2011

cara membuat telur ( itik ) masin~

assalamualaikum. ;)


sejak itik2 peliharaan dah makin besar walaupun baru berusia empat bulan, sejak itu lah telur itik kelihatan bersepah2. sana sini ada telur itik ( baru jumpa 3 biji ). dasar pemalas punya itik. hak milik sendiri pon tak reti nak menjaga.



di sebab kan keluarga aku tak berapa layan gulai telur itik yang kebanyakan korang semua suggest kan kat entri ini dulu2, maka, aku pon mensuggestkan kepada emak agar di buat telur masin saja.


so, tugas pertama. google sajalah cara membuat nya. aku dah jumpa caranya kat SINI dan SINI. ada dua kaedah yang aku dapat kenalpasti : kaedah salutan dan kaedah rendaman.


di sebabkan aku rasa macam susah je guna kaedah salutan ( walaupun tak cuba lagi ), maka aku memilih kaedah rendaman a.k.a telur masin basah. mengikut sumber, bahan yang di perlukan simple sangat. garam 250gram, air 1 liter, beberapa biji telur itik, kertas pasir/berus halus dan bekas kedap udara.


  ** mula2, kita basuh dulu telur itik tu dengan menggunakan air suam sehingga bersih dan dikeringkan.

  ** kemudian, gosokan telur dengan menggunakan kertas pasir atau berus halus secara perlahan untuk membuka liang telur tersebut.

  ** campurkan garam dan air dengan nisbah 1 ( garam ): 4 ( air ).

  ** masukkan larutan air garam tadi ke dalam bekas kedap udara.

  ** bolehlah di masukkan telur2 yang telah dibersihkan dan boleh lah ditutup rapi.

  ** simpan dalam jangka masa 15-18 hari.


itu cara2 yang aku ambil dari sumber lah. kepada sesiapa yang reti atau pernah buat telur masin ni, meh lah kasi tunjuk ajar sikit. betul ke cara tu semua. ini first time tau aku nak membuatnya sendiri. selalu reti makan je. haha


sekian.


p/s : ni baru cari step2 nya, tak mula pon lagi. hehehe ;p

14 comments:

  1. aku tahu makan saja telur itik.
    rendang itik aku sangat suka

    ReplyDelete
  2. wah pasni bole la try ngee

    ReplyDelete
  3. dik, dh siap nt pos kt akak seploh bijik eh.. hehe

    ReplyDelete
  4. selalu nengok mak wat telur itik masin... tp ade jugak cara yg pakai balut nan arang...yg tu pun sedap..

    ReplyDelete
  5. i like telur masin...hm..sedapnye....^^

    ReplyDelete
  6. mane ko dapat cara2 ne ek.. hehe.. telur masin aku suka telur kuning die jerk :)

    ReplyDelete
  7. beli kt pasar raya je hahaha..susah2 je

    ReplyDelete
  8. macam mana tak nak bagi telur itik masin?haha

    ReplyDelete
  9. aku penah makan jekk... so xtau nk buat mcm mna... keh3.. dulu masa kt skolah.. menu lunch ari selasa.. sayurpe ntah.. pastu ade telur masin.. aku mesti mkn telur kuning je.. kebetulan member yg salu mkn ngn aku plak tak suka part kuning.. so kitorang tukar suke sama suke.. memori lalu.. haha

    ReplyDelete
  10. aku tak suka telur itik tautautau.


    sekian =)

    ReplyDelete
  11. suka makan telur masin :)

    ReplyDelete
  12. nak cubalah lepas nie...best juga nie ...

    ReplyDelete
  13. dulu tak suka sangat telur ni, tp skrang makan bahagian putih dia je ... uhuhuh

    ReplyDelete
  14. staf akk ade ajar.tp lain sikit..dye bg akak telur itik tapi akk tak buat pon..weee..

    akk suke makan yg kunin je..

    ReplyDelete