RESEPI : AYAM BAKAR YANG SIMPLE | Siti Kektus

Cerita MizzTina

Friday 29 November 2013

RESEPI : AYAM BAKAR YANG SIMPLE

assalamualaikum. ;)

resepi ayam bakar yang simple


niat dihati nak mengamalkan gaya hidup yang sihat disamping mengembalikan kelansingan tubuh badan yang semakin hilang. almaklumlah, semenjak berat badan naik mendadak ekoran pemakanan yang tak terkawal di bulan Syawal yang lalu, terus diri ini rasa tak keruan. -_- makan tak beringat, inilah padahnya.


wokeh. dipendekkan cerita ternampak resepi ayam bakar yang simple ni di instagram keknis. bila tengok resepi dan cara-cara membuatnya, memang rasa 'wahhh !! senangnya nak buat ayam bakar ni'. sesuai sangat untuk orang yang nak mengamalkan gaya hidup sihat. patotlah keknis cantik. tapi, ayam bakar ni aku dah ubah sikit ikut suka hati aku. hehee





BAHAN-BAHAN :

DAGING AYAM
HALIA
BAWANG PUTIH
MADU
KICAP
MIXED HERBS
GARAM




CARA-CARANYA:
1. Rebus daging ayam bersama halia dan bawang putih. Halia dan bawang putih tu hiris-dihiris sahaja pon boleh. Biarkan sehingga daging ayam empuk. Tak sampai 10 ke 15 minit dah empuk daging ayam tu. Bila dah empuk, angkat dan toskan.
2. Kisarkan halia dan bawang putih. Nak campurkan sekali halia dan bawang putih yang dah digunakan masa merebus ayam tadi pon boleh. Taklah rasa membazir kan.
3. Kemudian lumurkan halia dan bawang putih tadi bersama madu, kicap, mixed herbs dan secubit garam. Nak tambah sos tiram pon boleh. Kat rumah aku dah kehabisan sos tiram, sebab tu tak letak. Perapkan sekejap dalam 30 minit.
4. Preheat oven. Kemudian bakar ayam tadi selama 20 minit pada 180'c (ikut pada oven korang jugak tau).




siap !!! bolehlah dihidang dengan sayur kegemaran korang. disebabkan aku suka brokoli, maka aku letaklah brokoli. brokoli ni aku masak cara kukus je (steam). nak letak lobak merah ke, jagung ke, kacang peas ke ikut pada kegemaran masing-masing. kalau ada ulam-ulam ni lagi sedap. nyumm nyumm !


# mood rajin memasak dah sampai, inilah jadinya. penuh dengan entri masak-masak. kihkih ;)

thanks for reading. ^^

3 comments:

  1. oooo senang je.. blh try jgk.. kite pon berat makin naik pas ari raye aritu.. T___T

    ReplyDelete
  2. Emmm...yummy...pndai masak..

    ReplyDelete